Školský vzdelávací program |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c
Základná škola, Krymská 5, Michalovce
Život v škole – škola v živote
Vzdelávací program: Školský vzdelávací program Stupeň vzdelania: ISCED 1, ISCED 2 Dĺžka štúdia: deväť rokov Vyučovací jazyk: slovenský jazyk Študijná forma: denná Druh školy: štátna
Predkladateľ: Základná škola Názov školy: Základná škola, Krymská 5 Michalovce Adresa: Základná škola, Krymská 5 071 01 Michalovce IČO: 1708062
Riaditeľ školy: Mgr. Jozef Porvaz Koordinátor pre tvorbu ŠVP: Mgr. Dagmar Šalapová Kontakt: Telefón: 056/6435879 Fax: 056/6889265 e-mail: krym@zskrymmi.edu.sk web: www.zskrymmi.edu.sk
Zriaďovateľ: Mesto Michalovce Adresa: Nám. osloboditeľov 30 071 01 Michalovce Kontakt: Telefón: 056/6864111 Fax: e-mail:
Platnosť dokumentu: 1.september 2008
Mgr. Jozef Porvaz riaditeľ školy
1. VŠEOBECNÁ CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
1.1 Veľkosť školy
ZŠ Krymská 5 patrí do vzdelávacej sústavy regionálneho školstva, ktoré riadi MŠ SR. Škola sa nachádza v Košickom kraji. Je plno organizovanou základnou školou. Od 1.4.2002 je škola právnym subjektom, jej zriaďovateľom je mesto Michalovce. V ostatných rokoch školu navštevuje približne 500 žiakov, škola má 9 ročníkov a kapacitu 20 tried, z toho v 1.-4. ročníku 7 tried, v 5.-9. ročníku 13 tried. Na škole nie sú zriadené triedy nultého ročníka ani špeciálne triedy. Škola je rozdelená do štyroch pavilónov. V prvom sa nachádzajú triedy prvého stupňa , v druhom triedy druhého stupňa, v treťom je školská jedáleň a vo štvrtom veľká a malá telocvičňa. Súčasťou školy je i športový areál s atletickou dráhou , futbalovým, hádzanárskym a basketbalovým ihriskom. Škola sa nachádza v periférnej časti mesta. Je súčasťou sídliska Východ. Vstup do školy je skrášlený ihličnatými stromami a kvetmi. Ďalší exteriér školy tvoria trávnaté plochy.
1.2 Charakteristika žiakov
Školu navštevujú žiaci z Michaloviec a okolia. Ku škole patria spádové obce Iňačovce, Jastrabie a Čečehov. Žiaci z týchto obcí prichádzajú na školu po ukončení prvého stupňa. Netýka sa to Čečehova , deti ktorého navštevujú našu školu už od prvého stupňa. Žiaci na oboch stupňoch navštevujú klasické triedy. Od 3.ročníka sa všetci žiaci zdokonaľujú v povinnom predmete anglický jazyk. Žiaci prvého stupňa majú možnosť navštevovať ŠKD, v ktorom opakovaním a precvičovaním učiva zábavnou formou skvalitňujú svoje vedomosti a poznatky. Jazyková úroveň žiakov sa zdokonalila vytvorením jazykových tried, v ktorých sa paralelne vyučujú dva cudzie jazyky. Žiaci majú možnosť rozvíjať svoje spôsobilosti a venovať sa svojim záujmom v rámci bohatej ponuky krúžkovej činnosti. Vedomostná úroveň žiakov školy je na vysokej úrovni o čom svedčia výsledky v okresných, krajských i celoslovenských súťažiach i popredné miesta v celoslovenskom testovaní žiakov základných škôl.. Škola nemá zriadený, ani sa perspektívne neuvažuje zriadiť nultý ročník a ani špeciálne triedy. Žiaci so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami sú integrovaní v bežných triedach, vyučujú sa podľa individuálnych učebných plánov, učitelia im venujú náležitú pozornosť a spolu s žiakmi im vytvárajú vhodné podmienky na integrovanie. Školu navštevujú i žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia. Jedná sa zväčša o rómskych žiakov, ktorí prichádzajú z málo podnetného rodinného prostredia. Týmto žiakom sa škola snaží vštepiť základy slušného správania, hygienických zásad a kladného vzťahu k vzdelávaniu.
1.3 Charakteristika pedagogického zboru
Priemerný počet pedagogických zamestnancov je 36, priemerný vek pedagogických zamestnancov sa približuje k 50 rokom. V škole je asistent učiteľa, ktorý je nápomocný predovšetkým pri práci so žiakmi zo sociálne znevýhodneného prostredia a na komunikáciu s rodičmi týchto žiakov. Vyučovanie na 1. i 2. stupni realizujú plne kvalifikovaní pedagógovia. Škola má kvalifikovaných učiteľov na vyučovanie cudzích jazykov – anglického, nemeckého, a ruského jazyka. Riaditeľ školy a zástupcovia spĺňajú zákonom predpísané vzdelanie vedúcich pedagogických zamestnancov. V škole pôsobí výchovný poradca, vedúci školských metodických orgánov MZ a PK, koordinátori výchovných programov. Pedagogickí zamestnanci sa aktívne zapájajú do ďalšieho vzdelávania pedagogických zamestnancov. Priebežne vzdelávanie absolvovali v oblasti – Etická výchova, Anglický jazyk, Výchovné poradenstvo, Mediálna výchova. Učitelia sa aktívne zúčastňujú i jednorazových podujatí organizovaných MPC, ŠPÚ a pod. Všetci učitelia absolvovali kurz IKT, časť pedagógov absolvovala kurz ECDL .
1.4 Dlhodobé projekty
Škola je dlhodobo zapojená do týchto projektov: · Otvorená škola 2008 /MŠ SR/ · Mobilné jazykové laboratórium /MŠ SR/ · Školská športová Olympiáda /MÚ Michalovce/ · Zasaď strom, postav dom /MÚ Michalovce/ · Poznaj chránené územia /MÚ Michalovce/
1.5 Spolupráca s rodičmi a inými subjektmi
Škola má 11-člennú radu školy, ktorá zasadá podľa potrieb a naliehavosti riešenia problémov, minimálne 4- krát do roka. V škole pôsobí aj rodičovské združenie a rodičovská rada. Spolupráca vedenia školy s týmito subjektmi je veľmi dobrá. Škola ďalej spolupracuje s mestskou knižnicou, s OPPP a športovými klubmi IUVENTA a HaK Michalovce. Viac iniciatívy by sa žiadalo od širšej rodičovskej verejnosti, a tiež od časti rodičov minoritnej spoločnosti. Pedagógovia sa s rodičmi stretávajú na vopred plánovaných rodičovských stretnutiach štyrikrát ročne. Rodičia majú možnosť konzultovať svoje záležitosti i mimo týchto stretnutí po predchádzajúcej dohode s triednym učiteľom, výchovným poradcom či vedením školy. Ďalším dôležitým zdrojom informácií o činnosti školy pre verejnosť je internetová adresa www.krymmi.edu.sk, kde rodičia majú možnosť získať informácie o činnosti školy, práci žiakov, prípadne o organizačných záležitostiach školy. Veľmi dobrá je spolupráca so zriaďovateľom, ktorý je nápomocný škole v každej problémovej situácii, zúčastňuje sa života školy a zaujíma sa o priebeh výchovno-vzdelávacieho procesu a pracovno-právne podmienky zamestnancov. Metodickú a poradenskú pomoc poskytuje škole aj Školský úrad vo Michalovciach, vzťahy a spolupráca sú nadštandardné.
1.6 Priestorové a materiálno-technické podmienky školy
Základnú školu tvorí rozsiahla budova školy. Vedenie a manažment školy využívajú osobitné priestory nachádzajúce sa pri vstupe do budovy. Súčasťou tejto časti je i zborovňa pre pedagogických zamestnancov. Škola je rozdelená do štyroch častí, ktoré sú prepojené chodbami. V prvej sa nachádzajú triedy prvého stupňa a kabinety pre pedagógov. V týchto triedach sa v poobedňajších hodinách realizuje činnosť ŠKD. V druhej časti sa nachádzajú triedy a kabinety pedagógov pre 2. stupeň. Tretiu časť tvorí rozsiahla školská jedáleň vybavená novým jedálenským nábytkom, ktorú využívajú žiaci i zamestnanci školy. Vo štvrtej časti sa nachádza i zrekonštruovaná veľká telocvičňa, malá telocvičňa a šatne pre žiakov školy. Interiér tried tvoria staré školské zostavy pre žiakov, ktoré učitelia s pomocou rodičov opravujú a natierajú, aby žiakom vytvorili v triedach príjemnejšie podmienky. Škola sa bude v budúcnosti snažiť o postupnú výmenu školského nábytku v triedach. Škola má zriadené a využíva tieto odborné učebne: poloodborné učebne pre vyučovanie fyziky a chémie, školské dielne, učebňu hudobnej výchovy, poloodborné učebne nemeckého a anglického jazyka i spoločenskú miestnosť. Spoločenská miestnosť sa využíva na besedy, školské olympiády, putovné výstavy, premietanie filmov a DVD. Máme dve počítačové učebne vybavené keramickými tabuľami a jedným dataprojektorom. Tieto odborné učebne umožňujú plne realizovať učebné osnovy a zvolené učebné varianty. V škole je zriadená školská knižnica. Vybavenie kabinetov je postačujúce, ale je potrebné pomôcky pravidelne obnovovať a vymieňať za modernejšie. Mnohé z nich patria ešte k prvotnému vybaveniu školy. Doplnenie moderných didakticko – technických pomôcok by umožnilo tvorivejšie a efektívnejšie vyučovanie. Škola má zabezpečený bezbariérový prístup pre žiakov so špeciálnymi výchovno – vzdelávacími potrebami. Budova ZŠ je dostatočne vzdialená od verejných komunikácií, takže rušivé vplyvy hlučnosti, kontaminácie škodlivín a prachu nepôsobia. Vyučovanie je rozdelené na 45-minútové vyučovacie hodiny. Medzi vyučovacími hodinami sú 10- minútové malé prestávky. Veľkú 20-minútová prestávka je po druhej vyučovacej hodine, popoludňajšia obedňajšia prestávka trvá 30 minút.
1.7 Škola ako životný priestor
Život školy sa riadi vnútorným poriadkom, ktorý vytvára podmienky pre dobré vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi. Žiaci sú systematicky vedení k dodržiavaniu pravidiel medziľudských vzťahov a slušného správania. Žiacke kolektívy sú vedené k zodpovednosti, mravnosti, odvahe a rozvahe, k vzájomnej spolupráci, priateľstvu a tolerancii. Všetky problémy sú riešené, o ich výsledkoch sú informovaní rodičia i pedagógovia. Sťažnosti rodičov sú riešené za účasti učiteľa a žiakov. Konflikty sa riešia vždy včas prijateľným spôsobom. Prostriedkami na hodnotenie práce žiakov, stimuláciu a motiváciu sú pochvaly, pokarhania, vecné ocenenia. Pedagogický kolektív vytvára podmienky na upevňovanie spolupatričnosti a hrdosti na školu organizovaním spoločenských akcií a športových aktivít. V súlade so vzdelávacím programom škola vytvára žiakom ponuku aktivít vo voľnom čase prostredníctvom záujmových krúžkov, nepovinných predmetov, exkurzií a výletov. Estetické potreby žiakov rozvíja vkusnou úpravou prostredia tried, chodieb aj celého areálu školy, výstavkami, aktuálnymi informáciami o aktivitách školy na informačných tabuliach, účasťou na divadelných predstaveniach, koncertoch a umeleckých súťažiach
1.8 Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia
Neoddeliteľnou súčasťou vyučovania je problematika bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, hygieny práce a protipožiarnej ochrany. Výchova k bezpečnej a zdravie neohrozujúcej práci vychádza z požiadaviek platných právnych a ostatných predpisov (zákonov, nariadení vlády SR, vyhlášok, technických predpisov a technických noriem). Tieto požiadavky sa vzťahujú k výkonu konkrétnych činností, ktoré sú súčasťou vyučovania. Tieto požiadavky sa dopĺňajú informáciami o rizikách možného ohrozenia, ktorým sú žiaci pri vyučovaní vystavení, vrátane informácií o opatreniach na ochranu pred pôsobením týchto zdrojov a rizík. Priestory pre výučbu musia zodpovedať svojimi podmienkami požiadavkám stanoveným v zdravotníckych predpisoch (hygienické požiadavky na priestory, prevádzka školských zariadení, bezpečná prevádzka, používanie strojov, prístrojov a pod.). Nácvik a precvičovanie činností musí byť v súlade s požiadavkami, ktoré upravujú prácu pre mladistvých a v súlade s podmienkami, podľa ktorých môžu mladiství vykonávať zakázané práce. Základnými podmienkami bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci sú: · dôkladne a preukázané oboznámenie žiakov s predpismi o BOZP, protipožiarnymi predpismi – žiak potvrdí svojím podpisom · používanie technického vybavenia, ktoré zodpovedá bezpečnostným a protipožiarnym predpisom · používanie ochranných pracovných prostriedkov · vykonávanie pedagogického dozoru nad žiakmi
Z dôvodu bezpečnosti a ochrany zdravia je nevyhnutné poučenie žiakov, pravidelné školenia zamestnancov školy o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a proti požiaru, pravidelné kontroly bezpečnosti, dôsledné odstraňovanie nedostatkov zistených pri revíziách.
2. CHARAKTERISTIKA ŠKOLSKÉHO VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
2.1 Pedagogický princíp školy
Filozofiou školy je vychovávať mladú generáciu a vštepovať jej potrebné vedomosti a zručnosti tak, aby ich vedela správne použiť, aby bola tvorivá, flexibilná, komunikatívna, vychovávať ju v duchu humanizmu a vzdelávania v oblasti ľudských práv, s dôrazom na hodnotovú orientáciu, na etické princípy vo výchove a učiť ju zodpovednosti, mravnosti, odvahe a rozvahe. Škola umožní všetkým žiakom získať všeobecné vzdelanie a zručnosti vo všetkých všeobecnovzdelávacích predmetoch a voliteľných predmetoch. Hlavným poslaním školy je pripraviť žiakov na život, ktorý od nich vyžaduje, aby boli schopní kriticky a tvorivo myslieť, rýchlo a účinne riešiť problémové situácie, v ktorých sa ocitnú. Systematickým pôsobením pedagógov vychovať zo žiakov ľudí vytrvalých, rozhľadených, schopných pracovať v tíme, prejaviť kladný vzťah k práci a úspechom vlastných a zároveň druhých. Naším princípom je podporovať u žiakov pozitívny vzťah k učeniu a k celoživotnému vzdelávaniu. Našou úlohou je naučiť žiakov, ako sa majú učiť a ako pružne a tvorivo aplikovať vedomosti v každodennom živote. Nestačí, aby sme žiakom iba poskytli kvalitné vedomosti, ale ho aj naučili modifikovať informácie, aby mohol úspešne riešiť problémy, aby vedel vyhľadávať informácie a prezentovať svoju prácu. Učiteľ sa na jednej strane riadi predpísanými učebnými osnovami a na strane druhej pracuje v žiackom kolektíve , ktorý je rôznorodý a záleží len na pedagogickom majstrovstve učiteľa, ako dokáže stanovené ciele splniť. Tradícia veľmi dobrých výsledkov našej školy zaväzuje, aby sme pokračovali v tomto úsilí a zabezpečili kvalitný výchovno-vzdelávací proces. Úspešné zvládnutie problémov a úloh si vyžaduje kvalitné riadenie výchovno-vzdelávacieho procesu vo všetkých jeho zložkách v úzkej súčinnosti s odborne fundovaným pedagogickým kolektívom, ktorý je schopný takýto proces realizovať. Základné vzdelanie má žiakom pomôcť utvárať a postupne rozvíjať kľúčové kompetencie a poskytnúť im spoľahlivý základ všeobecného vzdelania orientovaného hlavne na situácie bežného života a praktické jednanie.
V základnom vzdelaní sa preto usilujeme o naplnenie týchto cieľov:
· umožniť žiakom osvojiť si stratégiu učenia a motivovať ich pre celoživotné učenie Dôraz kladieme na - vyhľadávanie kľúčových slov, formulovanie základných myšlienok textu - vyhľadávanie a triedenie informácií - vytváranie pozitívneho vzťahu k učeniu
· podporovať žiakov k tvorivému mysleniu, logickému uvažovaniu a k riešeniu problémov Dôraz kladieme na - uplatňovanie medzipredmetových vzťahov a zavádzanie poznatkov a vedomosti do praxe
· viesť žiakov k všestrannej a účinnej komunikácii Dôraz kladieme na - slušnú, otvorenú a asertívnu komunikáciu - princípy sebahodnotenia - pozitívnu atmosféru v triede
· pripravovať žiakov k tomu, aby sa prejavovali ako samostatné, slobodné a zodpovedné osobnosti, uplatňovali svoje práva a naplňovali svoje povinnosti Dôraz kladieme na - partnerský vzťah medzi právom a zodpovednosťou
· vytvárať u žiakov potrebu prejavovať pozitívne city v správaní, jednaní a prežívaní životných situácií, vnímavosť a citlivé vzťahy k ľuďom, svojmu okoliu i k prírode Dôraz kladieme na - empatický prístup na všetkých úrovniach - ochranu životného prostredia, ktorá je primeraná veku našich žiakov
· učiť žiakov aktívne chrániť fyzické a duševné zdravie a byť za ne zodpovedným Dôraz kladieme na - propagáciu zdravého životného štýlu - výučbu poskytovania prvej pomoci - čo v najväčšej miere poskytnúť žiakom priestor na pohybové aktivity počas celého pobytu v škole / prestávky, družina, relaxačné cvičenia/
· viesť žiakov k tolerancii a ohľaduplnosti k iným ľuďom, ich kultúram a duchovným hodnotám, učiť ich žiť spoločne s ostatnými ľuďmi Dôraz kladieme na - pozitívne vnímanie našich kultúrnych a historických tradícií a tradícií, zvykov a kultúrneho dedičstva iných národov
· pomáhať žiakom poznávať a rozvíjať svoje schopnosti a reálne možnosti a uplatňovať ich spolu s osvojenými spôsobilosťami pri rozhodovaní o vlastnej životnej a profesijnej orientácii Dôraz kladieme na - vytváranie pozitívneho vzťahu k akejkoľvek pracovnej profesii - vytváranie negatívnych hodnotových postojov k záhaľčivému spôsobu života
Stratégie, ktorými chce škola smerovať k cieľom základného vzdelania
a) príprava a tvorba vlastného vzdelávacieho programu s cieľom: · uplatňovať nové moderné metódy a formy vyučovania zavádzaním aktívneho, činnostného učenia · realizovať medzipredmetovú integráciu · propagovať a zavádzať projektové vyučovanie · zabezpečiť kvalitné vyučovanie cudzieho jazyka vytvorením jazykového laboratória · nadviazať spoluprácu so školou v anglicky hovoriacich krajinách · vytvoriť podmienky pre zatraktívnenie nemeckého a ruského jazyka · zaistiť väčšiu dostupnosť počítačov v priebehu vyučovania i po vyučovaní · využiť finančné príspevky, sponzorské dary na nákup IKT · maximálne podporiť ĎVPP v oblasti informačných technológií · zohľadniť potreby a individuálne možnosti žiakov · zabezpečiť variabilitu a individualizáciu výučby · rozvíjať záujmy a individuálne potreby žiakov · vytvárať priaznivé sociálne, emocionálne a pracovné prostredie · zavádzať progresívne zmeny v hodnotení žiakov a realizovať priebežnú diagnostiku · účinnejšie spolupracovať s rodičmi
b) posilnenie role a motivácie učiteľov, ich profesionálny a osobnostný rast s cieľom: · rozvíjať a posilňovať kvalitný pedagogický zbor jeho stabilizáciou · zvyšovať kvalifikovanosť a zabezpečiť ďalší odborný rast zamestnancov · rozvíjať hodnotenie a sebahodnotenie vlastnej práce a dosiahnutých výsledkov
c) podporu osobnosti, záujmu a talentu každého žiaka s cieľom: · snažiť sa o zmeny v charaktere vzťahu žiak - učiteľ - rodič · rozvíjať tímovú spoluprácu medzi žiakmi, budovať ovzdušie tolerancie, radosti z úspechu · vytvárať prostredie školy založené na tvorivo-humánnom a poznatkovo-hodnotovom prístupe k vzdelávaniu s dôrazom na aktivitu a slobodu osobnosti žiaka · odstraňovať prejavy šikanovania, diskriminácie, násilia, xenofóbie, rasizmu a intolerancie v súlade s Chartou základných ľudských práv a slobôd · naučiť žiakov schopnosti komunikovať, diskutovať a vyjadriť svoj názor · zapájať sa do projektov zameraných nielen na rozvoj školy, ale aj na osvojenie si takých vedomostí, zručností a kompetencií, ktoré žiakom prispejú k ich uplatneniu v praxi · presadzovať zdravý životný štýl · vytvárať širokú ponuku športových, záujmových a voľno časových aktivít · budovať fungujúci systém merania výsledkov vzdelávania, aby sa zaistila kvalita a efektivita práce
d) skvalitnenie spolupráce s rodičmi a ostatnými školami na princípe partnerstva s cieľom: · zapojiť rodičov do procesu školy, najmä v oblasti záujmového vzdelávania a voľno časových aktivít · spolupracovať so zriaďovateľom na koncepciách rozvoja vzdelávania · vytvárať spoluprácu so školami e) zlepšenie estetického prostredia interiéru budovy školy a najbližšieho okolia s cieľom: · zlepšiť prostredie v triedach a spoločných priestoroch školy · vybudovať viacúčelové športové ihrisko a zrekonštruovať školský areál · zrekonštruovať budovu školy · zrekonštruovať hygienické priestory školy · využiť materiálno-technický a ľudský potenciál pre získanie doplnkových finančných zdrojov, reagovať na vypísané granty a projekty · pravidelne sa starať o úpravu okolia školy
Jedna z najdôležitejších úloh, ktorá stojí pred našou školou je utvoriť z nej miesto, kde tvorivosť nebude tlmená a stagnujúca, ale stimulovaná, kreatívna a efektívne využitá. V procese ďalšieho smerovania musíme vedieť: • kde sme teraz • kde sa chceme dostať • ako sa tam dostaneme • ako sa nám to darí realizovať
2.2 Zameranie školy a stupeň vzdelania
Základná škola Krymská 5 poskytuje žiakom základné vzdelanie v oblasti rozumovej výchovy v súlade so zásadami vlastenectva, humanity a demokracie. Zabezpečuje mravnú, estetickú, pracovnú, zdravotnú, telesnú a ekologickú výchovu žiakov, a zároveň im umožňuje študovať aj náboženskú výchovu. Cieľom školy je dosiahnuť, aby škola nebola pre žiakov iba miestom, kde sa vzdelávajú a získavajú vedomosti, ale aby sa pre ne stala miestom, kde prežívajú pocity uspokojenia z tvorivej práce, pocit úspechu, podpory a pochopenia. Chceme dosiahnuť, aby absolventi školy svoje získané spôsobilosti vedeli vhodne využiť v praktickom živote, vedeli pracovať s informáciami a zaujať správne morálne postoje v rôznych životných situáciách.
Škola vo svojej kompetencii si uložila tieto zásady: - umožniť a zabezpečiť vzdelávanie tak, aby základné vedomosti využívali žiaci tvorivo a pohotovo v praktickom živote - formou krúžkovej činnosti zabezpečiť, aby žiaci mali možnosť prehlbovania základných vedomostí - umožniť povinné vyučovanie cudzích jazykov - triedne kolektívy formovať tak, aby bola umožnená vonkajšia a vnútorná diferenciácia - vytvárať dobré pracovné podmienky v triedach - nadaným a talentovaným žiakom umožniť rozvoj ich schopnosti - podporovať zdravý životný štýl - vo vzdelávacej práci zabezpečiť realizáciu samostatnej, tvorivej a aplikačnej práce, problémové otázky a situácie, komunikáciu učiteľ - žiak, efektívny spôsob upevňovania učiva, spätnú väzbu a hodnotenie, podstatnú časť učiva naučiť v škole - profiláciu v rámci telesnej výchovy orientovať na všeobecnú pohybovú výkonnosť žiakov. Naším zámerom je vychovávať a vzdelávať žiakov, ktorí budú chápať seba a iných, budú schopní tvorivo a kriticky myslieť, riešiť problémy a dokážu vyjadriť ocenenie a uznanie. Chceme, aby naši žiaci odchádzali zo školy ako slobodní, zodpovední, charakterní mladí ľudia, ochotní sa ďalej učiť a tvorivo žiť, aby v ďalšom živote, na štúdiách i v práci dokázali uplatniť svoje schopnosti a vedomosti, ktoré získali už v základnej škole. Chceme vychovávať mladých ľudí, ktorí budú mať radosť zo života a uplatnia sa v ňom. Naša pozornosť sa sústreďuje na – postupnosť a špirálovitosť vedomosti a zručnosti žiakov vo výchovno-vzdelávacom procese, kvalitatívne vzdelávacie kritéria, prevenciu a elimináciu rizikového správania, integrácia rómskych žiakov do tried s ostatnou populáciou, podpora zdravia, sebaúcty, dôstojnosti dieťaťa a jeho morálnych hodnôt. Vo vyučovacom procese sa realizuje komunikatívno-praktický princíp, pomocou ktorého si žiaci osvojujú učivo, využívajú sa hravé a zábavné formy, ktoré vedú k praktickému osvojovaniu učiva.
Silné stránky školy: • vysoká odbornosť pedagogických zamestnancov • zabezpečenie v rámci učebného plánu dostatočné hodinové dotácie pre vyučovacie predmety tak, aby učivo mohli zvládnuť všetky deti v súlade so svojími individuálnymi možnosťami • humanizácia výchovno-vzdelávacieho procesu a rešpektovanie osobnosti žiaka • pozitívna atmosféra školy • bohatá ponuka krúžkovej činnosti • motivácia učiť sa cudzie jazyky – odborná ponuka • podpora a pomoc zo strany zriaďovateľa
Príležitosti: • dobré podmienky pre vzdelávanie žiakov • kvalitný športový areál • vhodný školský areál
Slabé stránky školy: • demografický vývoj v meste • nedostatok finančných prostriedkov na rekonštrukciu a modernizáciu školy • nedostatočné finančné ohodnotenie zamestnancov • zastarané učebné pomôcky a didaktická technika
Opatrenia: • vštepovať žiakom zásady slušnosti a morálky • dbať na disciplínu žiakov • predchádzať nežiaducim javom v správaní žiakov • zvýšiť a zefektívniť spoluprácu triednych učiteľov s rodičmi žiakov v súlade s ľudskými právami a právami dieťaťa za účelom zníženia negatívnych javov • organizovať akcie na zvyšovanie pohybovej aktivity žiakov
2.3 Profil absolventa
Žiak 1. stupňa musí byť samostatný, schopný pracovať a žiť v kolektíve spolužiakov. Získa základy komunikácie v cudzom jazyku a základy práce s PC. Absolvent 1. stupňa ZŠ získa vedomosti, zručnosti a spôsobilosti, ktoré mu umožnia plynule pokračovať vo vzdelávaní na 2. stupni ZŠ. Absolvent 2. stupňa ZŠ získa pragmaticky zamerané vedomosti a zručnosti, ktoré ho budú viesť k realizácii životných úloh. Chceme, aby náš absolvent bol usilovný, svedomitý, samostatný, čestný, ktorý vie svoje poznatky využiť v praktickom živote. Absolvent našej školy by mal svojím vystupovaním robiť dobré meno škole, byť schopný vytvárať dobré medziľudské vzťahy, byť schopný hodnotiť svoju úlohu v škole, v rodine a v spoločnosti, byť schopný starať sa o svoje fyzické i psychické zdravie, vedieť uzatvárať kompromisy. Byť schopný vyhľadávať, hodnotiť a využívať pri učení rôzne zdroje informácií, osvojiť si metódy štúdia a práce s informáciami, poznať metódy prírodných vied (hypotéza, experiment, analýza) a diskutovať o prírodovedných otázkach. Mať schopnosť vnímať dejiny vlastného národa vo vzájomnom prepojení s vedomosťami zo všeobecných dejín a zároveň rešpektovať špecifickosť iných národov a kultúr, dobre ovládať slovenský jazyk a sám sa starať o kultúru svojho písomného a ústneho vyjadrovania, byť schopný komunikovať dvoma svetovými jazykmi, mať schopnosť vnímať umenie, snažiť sa porozumieť mu a chrániť umelecké prejavy, byť si vedomý svojich kvalít, pripravený uplatniť sa v zamestnaní a byť zodpovedný za svoj život. Cieľom našej školy je vychovať absolventa, ktorý dokáže: • konať vedome so znalosťou vecí • riadiť svoj vlastný život • realizovať efektívne zverené pracovné úlohy a spolupracovať v tíme • riešiť problémové situácie a zaujať morálne správne stanovisko • prevziať zodpovednosť za konanie v súkromí i v spoločnosti
2.4 Pedagogické stratégie
Moderná škola súčasnosti sa vo vzdelávaní musí zameriavať hlavne na tieto zložky: - plánovanie - organizovanie - vedenie = riadenie - tímovú spoluprácu - kontrolu a hodnotenie Základom úspešnej realizácie strategických zámerov školy je racionálne zváženie potrieb, záujmov, prianí žiakov a rodičov na jednej strane a poslania, cieľov, záujmov a funkcie základnej školy na druhej strane s prihliadnutím na nové princípy, priority a zásady vzdelávania. Škola by mala byť centrom nielen výchovy a vzdelávania, ale i kultúry, športu a celoživotného vzdelávania. Strategické aspekty 1. stupňa: - klasické vyučovanie na 1. stupni obohatené povinným vyučovaním cudzích jazykov od 1.ročníka - pre žiakov 1.stupňa zaradiť nepovinné vyučovanie práca s počítačom - umožniť žiakom vyučovanie v rôznom prostredí - na podporu rovnoprávnosti a spolupráce využívať kooperatívne vyučovanie - zabezpečiť účelové kurzy a rôzne aktivity súvisiace so vzdelávaním - pomáhať rómskym žiakom vzdelávať sa podľa ich mentálnych schopnosti - spolupracovať s pedagogicko-psychologickou poradňou pri odstraňovaní porúch učenia, problémov správania a pri integrácii žiakov - umožniť žiakom možnosť výberu povinne voliteľných predmetov - poskytnúť žiakom možnosť rekreačno-športovej formy vyučovania v škole v prírode - v dostatočnej miere zabezpečiť žiakom účasť na kultúrnych podujatiach - poskytnúť žiakom možnosť základného plaveckého výcviku - umožniť rodičom získať prehľad o úrovni vyučovacieho procesu prostredníctvom účasti na otvorených hodinách - v rozumovej výchove je naším cieľom rozvíjať u žiakov tvorivé myslenie, samostatnosť, aktivitu, sebahodnotenie - stimulovať žiakov so slabšími vyučovacími výsledkami, podporovať ich osobnostný a sociálny rozvoj - pre zvýšenie vnútornej motivácie preferovať pozitívne hodnotenie žiakov - všímať si, podchytiť a rozvíjať v maximálnej miere nadanie u žiakov - na podporu rovnoprávnosti a spolupráce využívať kooperatívne vyučovanie
Strategické aspekty 2. stupňa: - pre žiakov 2. stupňa zaradiť povinné vyučovanie práce s počítačom - podporovať samostatnú prácu žiakov a ich cieľavedomé zvládanie učiva - vo výchovno vzdelávacom procese vo väčšej miere uplatňovať problémové vyučovanie - vytváraním skupín na princípe rovnakej vedomostnej úrovne umožniť žiakom rozvoj individuálnych schopností - umožniť interdisciplinárny prístup formou projektového vyučovania - vytvoriť žiakom priestor na rozvoj ich záujmov formou bohatej ponuky krúžkovej činnosti - zatraktívniť tému prevencie drogovej závislosti zapájaním sa do projektov v danej oblasti - umožniť rodičom získať prehľad o úrovni vyučovacieho procesu prostredníctvom účasti na otvorených hodinách - formou prezentácií umožniť žiakom prezentovať svoje vedomosti - zabezpečiť žiakom dostatok informácií o možnostiach budúceho štúdia - poskytnúť žiakom možnosť základného lyžiarskeho výcviku - podporovať vzťah k umenie a kultúre účasťou na kultúrnych podujatiach - v dostatočnej miere prezentovať žiakom kultúrne bohatstvo regiónu - v maximálnej miere rozvíjať nadanie žiakov - stimulovať žiakov so slabšími vyučovacími výsledkami, podporovať ich osobnostný a sociálny rozvoj - uplatňovaním zásad globálnej výchovy zabezpečiť globálny rozvoj nielen v intelektuálnej, ale aj motivačnej, citovej, vôľovej a telesnej sfére žiaka
Realizáciou týchto stratégií sa budeme snažiť skĺbiť požiadavky európskeho vzdelania s tradíciami a skúsenosťami slovenského školstva, tak aby naša škola bola príťažlivá nielen pre žiakov , rodičov ale i pre pedagógov.
2.5 Zabezpečenie výučby pre žiakov so špecifickými potrebami
Naša škola je otvorená pre všetkých žiakov, ktorí prejavia záujem navštevovať ju, t.j. aj pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami podľa kategórie: • žiakov so zdravotným znevýhodnením • žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia • žiakov s nadaní
2.6 Začlenenie prierezových tém
Prierezové témy sú začlenené do predmetov podľa svojho obsahu a sú uvedené v učebných osnovách jednotlivých predmetov.
Učebné činnosti spojené s dopravnou výchovou sa na škole zrealizujú v objekte školy a na detskom dopravnom ihrisku. Keďže základné vedomosti, zručnosti a návyky zamerané na bezpečné správanie sa v rôznych dopravných situáciách získavajú deti najmä prostredníctvom školy venujeme tejto problematike náležitú pozornosť počas celého školského roka.
Environmentálna výchova je prierezová téma, ktorá sa prelína sa všetkými predmetmi na oboch stupňoch základného vzdelania, ale najmä prírodovedou, vlastivedou, pracovným vyučovaním a etickou výchovou. Na prvom stupni zabezpečíme túto tému zaradení jednotlivých tém do vyučovacích predmetov, na druhom stupni budeme tému prezentovať formou projektov.
Hlavný cieľ mediálnej výchovy – osvojenie si schopnosti kompetentného zaobchádzania s médiami – uplatníme hlavne počas vyučovacích hodín práce s PC, formou tvorby mediálnych produktov.
Multikultúrnu výchovu začleníme do vyučovania humanitných a spoločenskovedných predmetov ako i do vyučovania materinského jazyka a cudzích jazykov. Využitím IKT žiaci spoznajú nielen svoju ale aj iné kultúry, históriu, zvyky a tradície ich predstaviteľov.
Prierezovú tému ochrana života a zdravia na 1. stupni zabezpečíme formou didaktických hier a na 2. stupni formou účelových cvičení.
Téma osobnostný a sociálny rozvoj sa prelína všetkými vzdelávacími oblasťami. Najviac priestoru jej budeme venovať na hodinách etickej výchovy , kde formou modelových situácií diskusií, hier a rôznych praktických cvičení sa budeme snažiť rozvíjať u žiakov sebareflexiu, sebaúctu, sebadôveru a stým spojené prevzatie zodpovednosti za svoje konanie, osobný život a sebavzdelávanie. Formou besied a prednášok žiakov 2. stupňa oboznámime s sociálno - patologickými javmi.
Prierezová téma tvorba projektu a prezentačné zručnosti spája jednotlivé kompetencie, ktoré chceme u žiakov rozvíjať. Našim cieľom je aby sa žiaci naučili prezentovať svoju prácu písomne aj verbálne s použitím informačných a komunikačných technológií.
3. VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA
Vnútorný systém hodnotenia kvality bude zameraný na 3 oblasti: • Hodnotenie žiakov • Hodnotenie pedagogických zamestnancov • Hodnotenie školy
3.1 Hodnotenie vzdelávacích výsledkov práce žiakov
Pri hodnotení a klasifikácii výsledkov žiakov budeme vychádzať z metodických pokynov na hodnotenie a klasifikáciu. Okrem sumatívnych výsledkov sa sústredíme na rozpracovanie formatívneho hodnotenia výsledkov žiakov formou hodnotiaceho portfólia. Budeme dbať na to, aby sme prostredníctvom hodnotenia nerozdeľovali žiakov na úspešných a neúspešných. Hodnotiť budeme na základe určitých kritérií, prostredníctvom ktorých budeme sledovať vývoj žiaka. Dôležitou súčasťou hodnotenia bude i samohodnotenie žiakov, kde žiaci zhodnotia svoje silné i slabé stránky a okomentujú svoje výkony. Pri hodnotení učebných výsledkov žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami budeme brať do úvahy vplyv zdravotného znevýhodnenia žiaka na jeho školský výkon. Budeme odlišovať hodnotenie spôsobilosti od hodnotenia správania. Škola bude hodnotiť a klasifikovať i správanie žiakov v škole i pri akciách organizovaných školou. O správaní žiaka bude zákonný zástupca informovaný priebežne triednym učiteľom a učiteľmi jednotlivých predmetov. Žiacke kolektívy budú vedené k zodpovednosti, mravnosti, odvahe a rozvahe, k vzájomnej spolupráci, priateľstvu a tolerancii. Všetky problémy budú riešené, o ich výsledkoch budú informovaní všetci pedagogickí zamestnanci. Sťažnosti rodičov budú riešené za účasti učiteľa, prípadne žiakov alebo triedy. Prostriedkami na hodnotenie práce žiakov, stimuláciu a motiváciu budú pochvaly, povzbudenia, vecné ocenenia, no i napomenutia a pokarhania.
3.2 Vnútorný systém kontroly a hodnotenia zamestnancov
Hodnotenie zamestnancov sa bude zakladať ma bodovom hodnotení. Body sa budú prideľovať na základe: • pozorovania /hospitácie/ • rozhovoru • výsledkov žiakov, ktorých učiteľ vyučuje /prospech, žiacke súťaže,.../ • sledovania pokroku, napredovania, výsledkov žiakov pod vedením učiteľa • hodnotenie výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti, a pod. • hodnotenie pedagogických zamestnancov manažmentom školy • vzájomné hodnotenie učiteľov /vyžaduje si aj vzájomné hospitácie, otvorené hodiny/ • hodnotenie učiteľov žiakmi
3.3 Hodnotenie školy
Cieľom hodnotenia školy je, aby žiaci a ich rodičia získali dostatočné a hodnoverné informácie o tom, ako zvládajú požiadavky na ne kladené, aby verejnosť vedela, ako škola dosahuje ciele, ktoré sú na žiakov kladené v ŠVP. Dôraz bude kladený na: • konštatovanie úrovne stavu • zisťovanie súvislosti a okolnosti, ktoré výsledky ovplyvňujú Vlastné hodnotenie školy je zamerané na: • ciele, ktoré si škola stanovila, ich reálnosť a stupeň dôležitosti • posúdenie ako škola spĺňa ciele, ktoré sú stanovené v Štátnom vzdelávacom programe • oblasti, v ktorých škola dosahuje dobré výsledky a oblasti, v ktorých škola dosahuje slabšie výsledky
Pravidelne budeme monitorovať: • podmienky na vzdelanie • spokojnosť s vedením školy a učiteľmi • prostredie – klíma školy • priebeh vzdelávania – vyučovací proces – metódy a formy vyučovania • úroveň podpory žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami • výsledky vzdelávania • riadenie školy • úroveň výsledkov práce školy
Kritériom pre nás je: • spokojnosť žiakov, rodičov, učiteľov • kvalita výsledkov
Nástroje na zisťovanie úrovne stavu školy sú: • dotazníky pre žiakov a rodičov • dotazníky pre absolventov • analýzy úspešnosti žiakov na súťažiach a olympiádach • SWOT analýz
4. ŠKOLSKÝ UČEBNÝ PLÁN
1. stupeň ZŠ:
UČEBNÝ PLÁN
Poznámky k učebnému plánu:
Prvý stupeň základnej školy tvorí stavebný základ pre ďalšie vzdelávanie. Jedná sa o začiatky utvárania vzťahu k vzdelávaniu, povinnostiam, vzdelávaniu sa, ku kolektívu a zodpovednosti za výsledky svojej práce. Za jednu z hlavných podmienok úspešného vzdelávania žiakov tejto vekovej kategórie považujeme vytváranie príjemnej atmosféry v triede. Vo výchovno vzdelávacom procese v tejto etape vývoja za najdôležitejšie považujeme zvládnutie čítania s porozumením a začiatok učenia „učiť sa.“ Preto sme disponibilnú dotáciu venovali k posilneniu časovej dotácie vo vzdelávacích oblastiach Jazyk a komunikácia, Matematika a práca s informáciami, Príroda a spoločnosť, oblasť umenia a kultúry, konkrétne výtvarnú výchovu. Anglický jazyk sme do prvého ročníka zaradili ako povinný predmet, v časovej dotácii 1 hodina týždenne.
2. stupeň ZŠ:
UČEBNÝ PLÁN
Poznámky k učebnému plánu:
Žiaci v 5.ročníku prechádzajú náročným obdobím, pretože prichádzajú z 1. stupňa a mení sa im spôsob výučby – jedného vyučujúceho nahradia viacerí – mení sa rozsah učiva, náročnosť, rozmanitosť, často zmení kolektív triedy. Dôležité je vytvoriť pozitívnu klímu v triede a v škole, aby žiaci mali pripravené zázemie na získanie požadovaných výstupov. Veľký dôraz budeme hneď od začiatku klásť na vytvorenie dobrého tímu v triede, na rozvíjanie sebapoznania a sebahodnotenia žiaka. Cieľom bude, aby žiaci získali dobrý učebný štýl, poznali svoje silné a svoje slabé stránky. Vzhľadom k vyššie uvedeným skutočnostiam sa škola rozhodla voliteľné hodiny, uvedené v Štátnom vzdelávacom programe, prideliť povinným učebným predmetom. Konkrétne sa jedná o doplnenie časovej dotácie predmetov: Anglický jazyk, Matematika, Geografia, Biológia. Posilnili sme vyučovanie Výtvarnej výchovy a Techniky
5. UČEBNÉ OSNOVY
Tvoria vlastný didaktický program vzdelávania pre každý predmet. Vychádzajú zo Štátneho vzdelávacieho programu a reflektujú profil absolventa a zameranie školy.
Obsahujú:
1. Charakteristiku predmetu – jeho význam v obsahu vzdelávania 2. Rozvíjajúce ciele, spôsobilosti, predmetové vychádzajú z kľúčových spôsobilostí 3. Témy, prostredníctvom, ktorých rozvíjame kompetencie, obsah, prierezové témy a prepojenie s inými predmetmi 4. Požiadavky na výstup 5. Metódy a formy práce – stratégie vyučovania 6. Učebné zdroje sú zdrojom informácií pre žiakov. Sú to učebnice, odborná literatúra, odborné časopisy, náučné slovníky, materiálno-technické a didaktické prostriedky a pod. 7. Hodnotenie predmetu
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|